Home
De verkiezing
Bekijk video
Doe mee!
Motiveer uw klant
Leer van uw klant
Als u wint
Nieuws
Contact
Planning
Blijf op de hoogte
Partners

De verkiezing

Wat heeft de ‘Beste Product van het Jaar’ verkiezing u te bieden?

  • Promotie en positieve media aandacht voor uw product;
  • Inzicht in de waardering op diverse aspecten van uw product;
  • Inzicht in de prestaties van deelnemende concurrentproducten;
  • Als winnaar mag u uw product één jaar lang Beste Product van het Jaar noemen in de betreffende categorie, wat meerwaarde geeft in het productschap*.

1. Hoe doet u mee?

Op basis van de aanmeldingen worden de uiteindelijke categorieën bepaald. Bekijk de categorieën van afgelopen editie.

Sinds 2020 wordt ook de categorie Duurzaam opgenomen in de verkiezing. We vragen consumenten wat zij vinden van producten die zich onderscheiden op het gebied van bijvoorbeeld grondstoffen, fairtrade, fabricatie, verpakking, recycling of CO2-voetafdruk. Blinkt jouw product uit als het gaat om duurzaamheid? Doe mee en wie weet is jouw product straks het ‘Beste Product van het Jaar' in de categorie Duurzaam!

2. Motiveer uw klant om te stemmen!

Om de titel ‘Beste Product van het Jaar’ te mogen dragen, moet uw product genomineerd zijn. Hiervoor heeft u minimaal 380 beoordelingen nodig. Deze beoordelingen verkrijgt u door uw klanten zowel via online- als offlinemiddelen te motiveren uw product te beoordelen. Hierbij helpen wij u graag! Bekijk hier de mogelijkheden om actief deel te nemen.

3. De consument beoordeelt zijn favoriete product(en)

Als consumenten een product beoordelen, selecteren ze eerst een productcategorie en vervolgens het te beoordelen product. Via een gepersonaliseerde stemlink beoordeelt de consument een product direct. Bij een beoordeling staan producteigenschappen en de houding en het gedrag ten aanzien van het gekozen product centraal. Consumenten beoordelen het product op de volgende aspecten:
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Productpresentatie
  • Gebruikstevredenheid
De deelnemende producten binnen de duurzame categorieën worden ook nog op het aspect duurzaamheid beoordeeld.

Bij de bepaling van de houding en het gedrag worden de volgende twee vragen gesteld:
  • Is er ten aanzien van dit product sprake van een herhalingsaankoop?
  • Zou u dit product aanbevelen bij een vriend of collega?
Persoonsgegevens van deelnemende consumenten (o.a. leeftijd, geslacht, postcode) gebruiken we voor een gedetailleerde analyse.

4. Wij berekenen de eindcijfers

Na de stemperiode analyseren we met de volgende controleslagen:
  • meerdere beoordelingen: bij twee of meer beoordelingen voor één product in dezelfde categorie vanaf één e-mailadres wordt alleen de eerste beoordeling meegenomen en worden de overige beoordelingen verwijderd.
  • IP-adressen: er wordt een controle uitgevoerd op door consumenten gebruikte IP-adressen. Bij meer dan drie beoordelingen vanaf één IP-adres voor één product worden alleen de eerste drie beoordelingen meegenomen en de overige beoordelingen worden verwijderd.
Beoordelingen die voldoen aan deze controleslagen worden gebruikt voor de eindcijfers. Hier dient rekening gehouden te worden met een vermindering in stemmen, waardoor de stemgrens niet meer wordt behaald.

Van het gemiddelde eindcijfer wordt een correctie op basis van het aantal beoordelingen afgetrokken om het gecorrigeerde eindcijfer te berekenen. Deze berekening is zo opgebouwd dat een hoger aantal beoordelingen zorgt voor een lagere correctie op het gemiddelde eindcijfer.

5. Wij maken de genomineerden bekend!

In een categorie worden minimaal twee en maximaal vijf producten genomineerd. Wanneer er meer dan vijf producten de stemgrens hebben behaald, worden de vijf producten met het hoogste gecorrigeerd eindcijfer genomineerd. Indien geen enkele of maar één product aan deze voorwaarde voldoet binnen een categorie, kan Q&A de stemgrens van 380 beoordelingen naar beneden bijstellen.

6. We maken de winnaars bekend!

Alle genomineerden worden uitgenodigd voor een feestelijke bijeenkomst. Het genomineerde product met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer is de categoriewinnaar. Deze winnaars mogen een jaar lang de titel 'Beste Product van het Jaar' in hun categorie dragen.

De categoriewinnaars maken kans op de overalltitel: 'Beste Product van het Jaar'. De overallwinnaar is de categoriewinnaar met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer. De producten binnen de duurzame productcategorieën worden apart beoordeeld en maken geen kans op deze overalltitel.